رشته حقوق | هر آنچه که باید بدانیم | آینده شغلی رشته حقوق

رشته حقوق | هر آنچه که باید بدانیم | آینده شغلی رشته حقوق

تعریف رشته حقوق چیست؟

قبل از این که به تعریف رشته حقوق بپردازیم، خوب است ابتدا مختصری در مورد خود حقوق و علم حقوق توضیح بدهیم. مؤسسات اجتماعی و دولتی برای این که نحوه رفتار مردم با یکدیگر، مردم با دولت، دولت با مردم را تنظیم کنند یکی سری قواعدی را تنظیم و اعمال میکنند که به آن حقوق میگویند.
در واقع با استفاده از این قوانین و مقررات حقوقی است که میتوان به برقراری نظم در جامعه اقدام کرد. میتوان قوانین وضع کرد و دیگران را مجاب کرد که برای این که همه افراد در یک جامعه بتوانند در تمام جنبه های مختلف زندگی با یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی کنند باید این قوانین حقوقی را رعایت نمایند.
روش های مختلف برای ایجاد حقوق در نظامهای حقوقی وجود دارد. برخی از این قوانین حقوقی ممکن است توسط قوه مقننه ایجاد شود برخی توسط قوه مجریه و به صورت بخشنامهها و آئین نامه ها توسط رئیس این قوه صادر میشود. برخی نیز توسط قوه قضائیه به صورت تصمیمات قضایی ایجاد میگردد.

رشته حقوق چیست ؟

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته های داوطلبان گروه علوم انسانی است. دامنه گرایش های رشته حقوق گسترده و در کلیه روابط زندگی امروز قابل ملاحظه است. این روابط میتواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف است و یا روابط خصوصی مردم را در برمی گیرد که حقوق خصوصی نامیده می شود.حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداره کشور است، می شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می پردازد که مهمترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که از آن جمله میتوان به اموال، مالکیت، قراردادها، مسئولیت هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می شوند برایشان به وجود میآید مثل مسئولیت ناشی از حوادث، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص و دهها مورد دیگر اشاره کرد.همچنین شاخه ای از حقوق به روابط بین المللی میپردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم میشود که حقوق روابط بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها و سازمان های بین المللی میپردازد.

یک دانشجوی رشته حقوق چه مهارت ها و توانایی هایی باید داشته باشد؟

شما به عنوان فردی که قصد دارید در رشته حقوق در دانشگاه ادامه تحصیل دهید آیا می دانید که مهارتهای لازم برای رشته حقوق کدام اند ؟ آیا میدانید که باید دارای چه ویژگی ها و تواناییهای شخصی باشید؟ یا این که چه مهارتهایی را باید برای موفقیت در رشته حقوق باید در خود تقویت کنید؟

بله درست است برای این که در رشته حقوق بتوانید پله های ترقی را یکی یکی پشت سر گذاشته و به هدف بزرگی که در ذهن خود دارید برسید شما نیاز دارید که تواناییهای لازم رشته حقوق را دارا باشید.برای مثال باید با زبان فارسی به طور کامل آشنا باشید، باید مهارت خود را در یادگیری یکی از زبانهای فرانسه یا انگلیسی افزایش دهید. باید بتوانید از قدرت استنباط بالایی برخوردار باشید و از کتابهای فقهی به خوبی استفاده کنید. در درس منطق، جامعه شناسی و در عربی نیز باید از توانایی لازم برخوردار بوده و یا این که مهارت خود را در این دروس افزایش دهید.باید بدانید یک حقوقدان موفق فردیست که بتواند از فن بیان خوب برخوردار باشد، خلاقیت ذهنی داشته باشد از جسارت بالایی برخوردار بوده وهمچنین بتواند با استدلالهای درست و منطقی باعث پیشرفت خود در هر موقعیت شغلی و مسئولیتی که بر عهده دارد شود.

ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

حال شما به عنوان یک دانشجوی رشته حقوق مطمئناً این سؤال را در ذهن دارید که، ادامه تحصیل در رشته حقوق تا چه مقطعی امکان پذیر است و آینده شغلی رشته حقوق به کجا ختم میشود؟ باید بگوییم که بعد ازمقطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد شما میتوانید در 7 گرایش کلی مختلف با توجه به علاقه خود ادامه تحصیل دهید.

حقوق بین الملل
حقوق بشر
حقوق خصوصی
حقوق مالکیت معنوی
حقوق جزا و جرم شناسی
حقوق عمومی
حقوق تجارت بین الملل

بعد از مقطع کارشناسی ارشد هم اگر دوست داشته باشید در کشور ما تا مقطع دکترا حقوق نیز امکان ادامه تحصیل برای علاقه مندان به این رشته وجود دارد.
درسهای رشته حقوق در مقطع کارشناسی

مطالب مشابه برا مطالعه بیشتر

انواع وکیل و وکالت | با انواع وکالت آشنا شوید

رشته حقوق در مقطع کارشناسی دارای 135 واحد درسی بوده که در جدول زیر تعداد واحدهای دروس دانشگاهی رشته حقوق شرح داده شده است.

نام درس تعداد واحد درسی
دروس عمومی 20
دروس پایه 15
دروس اصلی – تخصصی 94
دروس اختیاری 6

الف) دروس پایه: مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی.

ب) دروس اصلی و تخصصی : آئین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی. تسلط بر زبان عرب و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می ‏شود.

ج) دورس اختیاری :بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول رواط بین الملل، آیات الاحکام، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی های اختصاصی کیفری، تاریخ حقوق، مالکیت معنوی، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوق و کامپیوتر، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، آمار، جامعه شناسی حقوق.

د) دروس عمومی:زبان خارجی، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی، متون اسلامی، فارسی، اخلاق اسلامی، تربیت بدنی، تنظیم خانواده.

ه) دروس پیش نیاز:
زبان پیش، فارسی پیش، عربی پیش، فلسفه و منطق پیش، وصیت نامه، روخوانی قرآن

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد :

گرایش حقوق خصوصی – گرایش حقوق ارتباطات – گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک – گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری – گرایش حقوق بین الملل – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان – گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش حقوق بشر – گرایش حقوق مالکیت فکری – گرایش حقوق اقتصادی – گرایش حقوق دادرسی اداری – گرایش حقوق محیط زیست – گرایش حقوق تجارت بین الملل – گرایش حقوق خانواده – گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی –گرایش حقوق شرکت های تجاری – گرایش مدیریت دادگستری – گرایش مدیریت نظارت و بازرسی – گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی – گرایش حقوق حمل و نقل – گرایش حقوق سردفتری – گرایش حقوق مالی – گرایش اقتصادی – گرایش فقه و حقوق جزا – گرایش حقوق تجارت الکترونیکی

گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری :

گرایش حقوق عمومی – گرایش حقوق جزا و جرم شناسی – گرایش حقوق بین الملل عمومی – گرایش حقوق خصوصی – گرایش حقوق نفت و گاز – گرایش فقه و حقوق جزا
موقعیت های شغلی و بازار کار رشته حقوق
نکته مهمی که در انتخاب رشته حقوق باید مدنظر قرار دهید این است که هدفتان فقط امرار معاش نباشد و تنها به بعد اقتصادی این رشته فکر نکنید؛ به دلیل اینکه سخت کوشی و تلاش و مطالعه فراوان لازمه موفقیت در رشته حقوق می باشد. از بهترین انتخاب های شغلی رشته حقوق می توان به «وکالت» اشاره نمود.

این رشته نیازمند گذراندن آزمون کانون وکلا و گرفتن پرونده وکالت می باشد. همچنین پس از شرکت در آزمون قضاوت وقبولی در مصاحبه شفاهی شخص میتواند از طریق شرکت در آزمون های استخدامی در ادارات مختلف مشغول به کار شود.

از دیگر مشاغل مناسب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قضاوت
بازپرسی و دادیاری
تحریر ادله
امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی
ادارات اجرای احکام (شامل موارد مدنی و کیفری)
ادارات ثبت اسناد و املاک
سردفتر و دفتریار در دفاتر اسناد رسمی
تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی
مشاور حقوقی

نویسنده: M.Abolfazli

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید