انواع وکیل و وکالت | با انواع وکالت آشنا شوید

انواع وکیل و وکالت | با انواع وکالت آشنا شوید

چند نوع وکالت در ایران داریم؟

انواع وکیل

وکالت چیست ؟

بر اساس ماده 656 قانون مدنی وکالت عقدی است که یکی از طرفین ، طرف دیگر را نائب خود قرار دهد .با انعقاد این عقد وکیل و موکل نسبت به دیگر دارای  وظایف حقوقی خواهند شد.در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده تر وکالت را تعریف کنیم از عقود بسیار رایجی است که در حوزه های مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرد مانند ادارات ، بانک ها ، شرکت های خصوصی و…..

در ادامه با انواع وکیل در ایران آشنا میشویم

وکالت 2 نوع است : مطلق و مقید

حال وکالت مطلق یعنی شخصی برای تمامی امور مربوطه وکالت کند حال این امورشامل امور اداری و مالی هم می شود مثلا امور اداری مربوط به کار های بانکی

وکالت مقید ینی اینکه مورد وکالت کاملا مشخص و معین شده باشد که مربوط به چه موضوع و محدوده ای می باشد مثلا خرید و فروش ماشین یا املاک

انواع وکیل

1.وکیل اداری

وکیل اداری شخصی است که وظیفه ی رسیدگی و انجام کارهای اداری را بر عهده دارد و هر کسی می تواند این کار را انجام دهد و حق الزحمه ی انجام کار های اداری را دریافت کند و لازم به ذکر است این کار نیاز به دانش خاصی ندارد و وی نمی تواند در دادگاه های قضایی وکالت کند یا مشاوره ی حقوقی بدهد.

2.وکیل قضایی

وکیل قضایی کسی است که تحصیلات خاصی را دارا میباشد ینی در دانشگاه رشته ی حقوق و یا فقه و حقوق را خوانده باشد و پس از کسب مدرک لیسانس در ازمون وکالت قوه قضاییه یا کانون وکلا شرکت نموده و پس از قبولی و گذراندن دوران ان پروانه وکالت را کسب کرده که این شخص می تواند وکالت افراد را در دادگاه ها و مراجع قضایی انجام دهد .

انواع وکیل | عدل آموز

3.وکیل تعیینی

وکیل تعیینی شخصی است که خودتان با آگاهی او را انتخاب کرده و وکالت امور را به او واگذار میکنید .این شخص دارای شرایط خاصی از نظر قانون می باشد که وظیفه ی رسیدگی به امور شما را دارد وبه عبارتی می توان گفت هر کسی می تواند برای خود وکیل تعیین کند و به دادگته بفرستد تا از حقوق وی دفاع کند که به این شخص که شما با خواست و ارا ده ی خودتاان او را انتخاب کرده و به وکالت برگزیده ایند وکیل تعیینی میگویند .

4. وکیل تسخیری

وکیل تسخیری زمانی است که در دادگاه هم متهم و هم شاکی حق داشتن وکیل را دارا می باشند حال زمانی که شخصی استطاعت گرفتن وکیل نداشته باشد می تواند به دادگاه درخواست بدهد برای او وکیل تعیین کنند . حال اگر دادگاه تشخیص دهد که متهم استطاعت مالی گرفتن وکیل را ندارد و یا به عبارتی توانایی پرداخت دستمزد او را ندارد برای وی وکیل تسخیری معرفی میکنند .

در واقع با ید گفت که وکیل تسخییری در دادگاه برای برابری متهم و دادستانی معرفی می شود که حق متهم پایمال نشود و در واقع نکته ی خیلی مهمی در اینجا مطرح می شود این است که در جرائم کیفری که مجازات انها اعدام ، قصاص ، حبس ابد و یا سنگسار است داشتن وکیل نیز الزامی و اجباری میباشد .چرا که ممکن است پرونده به ضرر متهم تمام شود به دلیل عدم اگاهی وی و به عبارتی داشتن وکیل می تواند کمک شایانی به متهم کند و لزا حتی ممکن است نیجه ی پرونده نیز تغییر کند .

5. وکیل معاضدتی

در واقع وکیل معاضدتی تقریبا شباهت هایی به وکیل تسخیری دارد به موجب اصل35 قانون اساسی وکیل معاضدتی : در همه دادگاه‌ ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. پس همانطور که گفته شد برای ایجاد برابری باید وکیل معاضدتی برای احقاق حق به افراد بی بضاعت قرار داده شود .

وکالت حقوقی به دو دسته : وکالت قضایی و وکالت غیر قضایی تقسیم می شود.

 

وکالت قضایی :

در واقع وکالت قضایی به وکالتی گفته می شود که فرد شخصی که تحصیلات مربوطه را دارد برای انجام امور حقوقی و قضائی خود بر میگزیند و به دادگاه معرفی میکند . و شایان به ذکر است که این وکالت به حوضه ی قضایی محدود میشود .

مهم ترین شاخه های وکالت قضایی عبارت اند از :

وکالت تعیینی :

وکالتی که فرد به وکیلی که برای خود اتنخاب میکند گفته میشود .

وکالت تسخیری :

در واقع این نوع از وکالت برای جرم های کیفری مثل قتل و حبس ابد و رجم و.. است برای دفاع از متهم که به دادگاه ارجاع داد میشود و باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که متهم توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشد و به دادگاه معرفی نکند ، گرفتن وکیل تسخیری از سوی دادگاه برای وی الزامی میباشد .

وکالت معاضدتی :

این نوع وکالت موضوعات حقوقی که مرکز مشاوران یا کانون وکلا و یا کارشناسان قوه قضاییه به وکیل دادگستری ارجاع میدهند .

وکالت در مطالعه ی پرونده :

گاهی افراد در دادگاه محکوم به پرداخت جریمه مالی میشوند و توانایی پرداخت حق الزحمه وکیل را ندارند در این صورت میتوانند با دادن وکالت مطالعه در پرونده به یک وکیل از این امر بهره مند شوند .

وکالت در امور اداری :

این نوع وکالت در مورد کسانی است که اطلاعات کافی در مورد امور اداری ندارند و میتوانند به وکیل دادگستری مراجعه نموده و انجام این امور را در قبال پرداخت حق الوکاله به وی واگذار نمایند .

وکالت غیر قضایی :

در این نوع از وکالت هر فردی میتواند به دو صورت رسمی {ثبت  در دفتر اسناد} و غیر رسمی یا به عبارتی عادی و شفاهی کسی را بر انجام کاری وکیل نماید .

توضیح مختصر آنها بدین شرح میباشد :

وکالت محضری :

در واقع این نوع از وکالت برای کسانی است که به دلیل مشغله های زیاد توانایی انجام امور حقوقی خود را ندارند بدین ترتیب به شخص دیگری وکالت میدهند برای انجام این امور در واقع باید این نکته را متذکر شویم که وکالت محضری در مورد نقل و انتقالات و یا فروش داده میشود .

حال نیز توضیح مختصری در مورد دو نوع ساده و بلا عزل ان :

وکالت محضری ساده :

در این نوع از وکالت حقوقی وکیل و موکل هر زمان و یا تایمی که بخواهند میتوانند وکالت را فسخ نمایند .

وکالت محضری بلاعزل :

می توان گفت که این نوع از وکالت نسبت به نوع قبلی رایج تر میباشد چرا که فسخ کردن وکالت به راحتی امکان پذیر نمی باشد در واقع این نوع از وکالت برای خرید و فروش مثلا ماشین و خانه استفاده می شود .

البته شایان به ذکر است که عواملی وجود دارند که موجب فسخ وکالت میشود حال چه محضری باشد و چه عادی و این عوامل عبارت اند از :
  • فوت موکل یا وکیل
  • از بین رفتن موضوع یا مورد وکالت
  • پایان رسیدن مدت قرارداد وکالت
  • انجام عملی وه نفی کننده ی وکالت باشد از سوی موکل

 

 

 

 

همچنین بخوانید

انواع دادگاه های کیفری و ساختار آنها

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید